BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

i'm yours...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

berapa lama lagi nk celebrate nih...:P

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, June 15, 2010

Panduan Perancangan.....

Kat sini aku nk share beberapa panduan perancangan yang aku penah baca kat majalah2 perkahwinan...so ni serba sedikit yg aku nk share

12 BULAN SEBELUM :

  • berbincang dengan tunang serta keluarga kedua2 pihak pasal tarikh kawen n waktu nk bernikah yer......
  • wat bajet....bab paling penting... pilih sama ada nk bajet rendah, sederhana or nak bermewah2/vogue/melatoppps kaa...
  • pilih lokasi ye... kat rumah ke, hotel or nk buat kat dewan
  • planning jamuan/makanan yg nak hidang kat tetamu tu. samada buffet ka, hidang ka
* Mcm aku, tempoh bertunang hanya 7 bulan, sebaik selesai majlis bertunang aku terus buat persiapan berkahwin... bajet sederhana jer..pada aku, biar tetamu yg datang puas ati dgn jamuan yg disediakan sebab kita dh jemput depa meraikan hari bahagia kita kan...yg penting, x terlebih bajet. bincang dgn family masing n mnta pendapat depa... utk jimat kos wat le kat dewan org ramai ke, dewan komuniti ke... bukan dewan pwtc plak ye... cam aku, terpaksa sewa khemah n itu melibatkan kos yg agak byk gak le...:(

10 BULAN SEBELUM
  • beli barang2 hantaran. seelok2 nya pegi time2 sale tu...masa tu la dpt barang2 yg diidam2kan dengan harga yang berpatutan..
  • survey2 mak or pak andam.. kalau dh berkenan, terus je booking n bayar deposit... kalau x, nnt x berseri2 la muka u all...heheh
  • make sure kursus kahwin dh pi yer...
  • pilih kale tema majlis kahwin korang..macam i pink purple... :)
  • Jangan lupa pilih sapa nk jadi pengapit tau
*aku beli time sale YES bln 12 thn lepas....puas ati u...less smpai 70%.. tp kene tengok2 n berhati2 sbb takut terbeli barang2 yg rejek ke..sampai la ni tunang aku kalau leh x mo ikut aku gi shopping sbb aku x reti penat..seme kedai aku masuk...ahahhahaha..lepas tu kalau belek barang yg aku dh berkenan kan main lama lagi. bukanye ape, utk make sure x de defect or unsur2 penipuan....:)

8 BULAN SEBELUM
  • Kumpulkan nama tetamu n buat la list supaya x de yang tertinggal n tetapkan berapa tetamu yg kita nk jemput
  • buat pilihan sama ada nk buat katering or masak sendiri
  • Pilih la photographer pilihan hati mengikut bajet anda... kdg2 yg offer murah tu jobnya lagi superb dari yg pro..so, rajin2 survey yer....
  • Tempah lokasi kalau nk wat kat hotel or dewan
*Jenuh gak nk kumpul nama tetamu...ni bertujuan supaya tidak ada sesiapa yang berkecil ati bila kita x menjemput.... :)

6 BULAN SEBELUM
  • pilih pakaian yg nk dipakai masa majlis termasuk aksesorinye
  • pakaian utk pengapit jangan dilupakan yer
  • pilih jurusolek pilihan hati dari butik mak or pak andam yg u all dh hire sebelum ni
  • start tempah kad kawin....
  • call tok kadi or pejabat agama islam utk mengetahui prosedur permohonan. kalau rajin datang pejabat n amik segala borang yang diperlukan....
  • HIV TEST...ekceli, test ni leh buat 3 or 4 bulan sebelum... test ni laku utk tempoh 6 bulan. seelok2 nya gi klinik kerajaan....laku skit..:)
4 BULAN SEBELUM
  • han...ni la masa yg ditunggu2 oleh pengantin perempuan...PILIH CINCIN KAWEN.... rambang mata nengok segala yang bling2 tu...pilih ikut kemampuan si lelaki la seelok2nya.... kalau kawen dgn org kaya or jutawan, tu blkang kira la ye
  • selesaikan urusan persandingan....bayar deposit, fitting baju ke
  • make sure kelengkapan perkahwinan telah ready...contoh..kad kawen, kek, hiasan utk majlis...
  • pilih cenderahati atau bahasa saintifik nye sebenier (souvenir) utk tetamu. nk tempah ka..buat sndri ka..ikut suka la ye..yg penting siap/ready
  • dh bole mula wat hantaran kalau rajin......:)
2 BULAN SEBELUM
  • Make sure sistem PA yang kita nk guna tu dh disewa...penting utk halwa telinga para tetamu kan...seronok je depa menjamu hidangan nnt
  • Plan penginapan utk sedara mara yang jauh2 tu..sian diorg nnt..x kan nk tido bawah khemah or dewan plak kan
  • dh bole tulis or kirim kad jemputan utk tetamu
  • pegi fitting baju lagi skali...untuk make sure zip baju tu masih bole bergerak sehingga penghujung baju n tidak tersangkut di tengah2 jalan...ekekekek.....
  • food testing...tuk yg buat kat dewan or hotel (utk yg bajet besar sahaja..)
SEBULAN SEBELUM
  • wat rawatan kat spa....mandi bunga ka...mandi susu ka..lulur
  • make sure cincin kawen menepati saiz jari kita...cam aku dpt gelang...so x yah test...heheheh
  • make sure tempahan pelamin, mak andam or pak andam, hotel n keperluan kawen tu berjalan lancar. x lupa aksesori yang nk pakai nnt..
  • pilih lagu n deejay utk majlis....cam aku amik pakej..so pandai2 diorg la arrange kan...agak2 x best, aku potong la upah diorg...aci ke? kikikiki
  • cuti kawen jangan lupa apply yer
*Ikut org tua2, seelok2nya kita x yah jumpa tunang/bakal somi kita dalam masa 40 hari sebelum majlis..utk menaikkan seri pengantin n utk mengelakkan perkara2 yang tidak diingini berlaku (faham2 sndirila yer, ssh nk tutup mulut org...).... tp aku terpaksa jumpa dia tiap2 minggu  sbb dia yg jemput n hantar aku blik KL ni (supir aku la kiranya). mntak2 berseri2 la muka aku nnt...:(

3 MINGGU SEBELUM
  • Kalau buat kat hotel, jumpa lah perunding kat sana utk make sure semuanya berjalan lancar
  • turun padang jenguk lokasi kawen.
  • amik baju yang ditempah utk majlis nnt
SEMINGGU SEBELUM
  • Ini adalah masa puncak...selesaikan urusan keje kat opis tu..supaya x menyusahkan org lain....
  • cek balik planning yg kita dah buat n make sure semuanya mengikut perancangan
  • masa utk merehatkan diri..rileks....jgn stress..jauhkan konflik atau pertengkaran yek...boleh menghilangkan mood semua org nnt
MASA HARI KITA KAWEN....
  • bangun pagi, mandi bersih2 n wangi2....solat n berdoa supaya Allah s.w.t memberkati n melancarkan majlis kita...
  • Make sure kita makan kenyang2 supaya x kelaparan nnt....seelok2nya seblm make-up...lepas make-up dh payah dah....comot plak nnt
  • Senyummmmmmmmmm.......dan sentiasa berdoa semoga majlis berjalan dengan lancar n jayanya...aminnnnn
Ni serba sedikit tip yang aku nk share...... aku pon dah mula berdebar2 tunggu big day aku...maklum la, semua kita uruskan sndiri dgn bantuan family... maklum la, aku x cukup kaya nk lantik wedding planner...tp bila kita buat sndri ni, aku rasa lebih puas ati sbb kita buat ikut kehendak sendirikan... so ape yg jadi masa big day tu, kita la yg menentukannya... aku pon cam rasa x sabar nk hadapi majlis tu...bukan nye x sabar nk menikah yer kawan2, cuma x sabar nk menantikan ape outcome dia selepas hampir 7 bulan bertungkus lumus ni...harap2 semuanya berjalan lancar nnt...INSYAALLAH...

0 comments: